روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها می گوید که، رنگ ها نقش قابل توجهی در عواطف و احساسات ما دارند. آنها ترکیبی از خاطرات و حواس را در ما بیدار می کنند، درست مانند بوها و موسیقی. ما می توانیم رنگ ها را احساس کنیم. آنها بر ناخودآگاه ما تأثیر می گذارند و قدرت متقاعد کردن و تأثیرگذاری بر انتخاب های ما را دارند. چه در اطراف ما حضور داشته باشند و چه در یک پلتفرم دیجیتال، رنگ ها نقش مهمی در خلق و خو و زندگی روزمره ما دارند.
درواقع، ارتباط مستقیمی بین بیان احساسات و رنگ ها وجود دارد. رنگ های گرم در مقایسه با رنگ های گروه سرد می توانند احساسات متفاوتی را به نمایش بگذارند و همین موضوع تفاوت در احساسات رنگ ها در مورد رنگ هایی با طیف روشن و رنگ هایی باطیف ملایم نیز صدق میکند. درنتیجه، قدرتمند بودن بیان عاطفی رنگ ها ثابت شده است و به تاثیر روانی آنها بستگی دارد.
همانطور که می دانید هر رنگی می تواند احساسات و جلوه های متفاوتی ایجاد کند. به عبارت ساده تر رنگ ها این توانایی را دارند که ما را به حالت های شاد، آرام، غمگین یا حتی گرسنه تبدیل کنند. این واکنش ها که منشا اصلی آنها اثرات روانی، شرطی شدن بیولوژیکی و همینطور ارزش های فرهنگی جامعه ای مختلف است که ما و شما به آن تعلق داریم.

به همین دلیل است که درک کردن تأثیراتی که روانشناسی رنگ ها دارند و همچنین معانی آنها بسیار حیاتی و مهم است.

تاثیری که رنگ ها بر احساسات ما می گذارند اتباط مستقیم و تنگاتنگی به روشنایی، تن، ظرافت و گرمای خود رنگ ها دارد.

 

رنگهای گرم
قرمز، نارنجی و زرد در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. همچنین همه آنها رنگهای گرمی هستند که شادی، خوش بینی و پویایی را تداعی می کنند. آنها همچنین می توانند توجه را به یک خطر یا اقدامی که باید انجام شود جلب کنند .

زرد رنگی شاد و سرزنده است که نشان دهنده نشاط، انرژی، لحن و پویایی است. همچنین می تواند نماد ملایمت و هوش باشد. از آنجایی که طلا یک درخشش فلزی زرد است، به ثروت و پول نیز اشاره دارد.

قرمز رنگ شور و انرژی است.
قرمز رنگ اصلی است که دارای شخصیت است و می تواند نماد چندین ارزش متضاد همزمان باشد، مانند عشق و نفرت و شور و خشم. این نشان دهنده آتش، خون، حرام، قدرت، مبارزه، انرژی و استقامت است.
اگر می خواهید توجه را به یک عنصر طراحی خاص جلب کنید، به سمت رنگ قرمز بروید. اما مواظب باشید که زیاده روی نکنید زیرا این رنگ می تواند به سرعت تهاجمی شود.

رنگ نارنجی احساس شور و نشاط و انرژی می دهد.

نارنجی رنگ بسیار روشنی است که نماد ارزش هایی مانند جسارت، لذت زندگی، هوش، وفاداری، اعتماد و بی اعتمادی به طور همزمان است، اگرچه این ارزش متناقض است. مانند خورشید فروزان، گرما و درخشندگی را نیز نشان می دهد.

 

رنگ های سرد
سبز، آبی و بنفش رنگ های سردی هستند. این رنگ ها به طور کلی آرامش بخش هستند و همچنین می توانند نشان دهنده غم و اندوه باشند. بنفش اغلب برای تحریک خلاقیت استفاده می شود، زیرا ترکیبی از آبی (کم رنگ) و قرمز (آتشین) است. برندهایی که می خواهند به سلامت، زیبایی یا ایمنی اشاره کنند، با استفاده از این رنگ ها همه چیز را به دست می آورند.
آبی ما را به فکر آسمان و دریا می اندازد، به همین دلیل این رنگ سرد نمادی از آرامش، صلح، خرد، طراوت، حساسیت و بی نهایت است. آبی همچنین رنگی است که ارتباط تنگاتنگی با تخیل و رویا دارد. مانند آب زلال که به همه چیز اجازه می دهد تا بدرخشد، آبی نماد حقیقت است.

سبز رنگ خوش بینی و تجدید است.

سبز رنگی آرامش بخش است که آرامش و هماهنگی را القا می کند. سبز به طور خود به خود طبیعت را تداعی می کند، به همین دلیل است که با دنیای گیاهی همراه است و به معنای طبیعی بودن، تعادل و طراوت است. این نماد شادی، موفقیت، خوش بینی، انرژی، جوانی و آرامش است. در فرهنگ غربی با امید و شانس همراه است.

رنگ های شاد
رنگهایی همانند رنگ زرد، نارنجی، صورتی و قرمز به رنگ های شاد شناخته شده اند. همچنین رنگ‌هایی از قبیل ارغوانی و هلویی که به رنگ های پاستیلی معروف هستند نیز می‌توانند برای انتخاب لباس های شما و حتی دکوراسیون نیز جالب باشند. هر چقدر طیف رنگی برای هر رنگ روشن تر و در اصطلاح زنده تر باشد، احساساتی نظیر شادی و خوشحالی بیشتری به شما القا خواهد کرد. همچنین می توان با ترکیب کردن رنگ های اصلی(قرمز، آبی و زرد) و فرعی (بنفش،زرد، سبز)موجبات برانگیختگی احساسات شادی شد.

رنگ های غمگین
معمولا رنگ های تیره و کدر تداعی کننده رنگ های غمگین هستند. در میان رنگ ها مشکی و خاکستری به گروه رنگ های غمیگین شناخته شده اند، حتی رنگ هایی مانند آبی یا سبز کدر شده و رنگ های خنثی مانند قهوه ای و بژ، بسته به کاربردشان، جلوه مشابهی را می توانند ایجاد کنند. در بعضی از فرهنگ‌های ، رنگ عزاداری با استفاده از رنگ مشکی نشان داده می شود ، در حالی که در کشورهای آسیای شرقی، برای نشان دادن عزاداری از رنگ سفید استفاده می‌کنند، زیرا معتقد هستند که سفید نماد پاکی است.

رنگ های آرامش بخش
رنگ های سرد مانند آبی و سبز توانایی تسکین روحیه را دارند. رنگ‌های پاستلی (و به خصوص رنگ‌های پاستلی سرد مانند آبی بچه، ارغوانی و سبز نعنایی) نیز قدرت آرامش‌بخشی دارند. در نهایت، رنگ‌های خنثی مانند سفید، بژ و خاکستری نیز می‌توانند احساس آرامش و آرامش را برانگیزند. نکته مهم در اینجا این است که رنگ های زیادی را به طور همزمان ترکیب نکنید: هر چه رنگ ها کمتر باشد، اثر آرامش بخش قوی تر خواهد بود.

آبی رنگ آرامش و آرامش است.

رنگ آبی آرامش و معنویت و همچنین اعتماد به نفس و امنیت را در بین تمامی رنگ ها و با توجه به روانشناسی رنگ ها تداعی می کند. هنگامی که به چیزی آبی نگاه می کنیم، بدن ما مواد شیمیایی تولید می کند که قرار است ما را آرام کنند. بنابراین جای تعجب نیست که این رنگ محبوب ترین رنگ است. آبی تیره برای کسب و کارهای رسمی عالی است زیرا حرفه ای بودن را تداعی می کند. با این حال، نباید زیاده روی کرد، زیرا طرح هایی که حاوی آبی تیره بیش از حد هستند، بسیار سرد و “جلوگیر” هستند. آبی های روشن گرم تر و آرامش بخش تر هستند. در شبکه های اجتماعی، توجه داشته باشید که فیس بوک و توییتر هر دو رنگ آبی روشن را انتخاب کرده اند.

 

 

رنگ بنفش

بنفش نماد ظرافت، طراوت، رمانتیسم، آرمان گرایی، خلوص و صلح است. در پشت جذابیت الکتریکی آن، بنفش رنگ نرمی و رویا است. این بیشتر معنای معنوی دارد تا مادی. بنفشه دارای فضایل تسکین دهنده در ذهن است و به آرام کردن برخی از احساسات و اضطراب ها کمک می کند.

رنگ ها بر بدن، تصورات و وضعیت ذهنی ما تأثیر می گذارند. آنها با تمام ظرافت هایشان، ما را وادار می کنند تا احساساتی خاص به فرهنگ و ارزش های اجتماعی خود را تجربه کنیم.

به احتمال زیاد، صرف نظر از معنایی که به آنها داده می شود، رنگ ها زندگی هستند!

«رنگ بخش برتر هنر است که هدیه جادویی را در خود جای داده است. در حالی که موضوع، شکل، خط ابتدا متوجه فکر است، رنگ برای هوش معنایی ندارد، بلکه تمام قدرت را بر حس دارد. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *